Sevgi Forum  
SevgiForum.NET
Sevgi Dolu Bir Forum / Bayramınız Mübarek Olsun
Alt 08.03.2013   #1
Profesyonel Üye
 
anderson - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Profil Bilgileri
Kayıt Tarihi: 29.10.2012
Üye No: 31
Mesajlar: 1.023
Konular: 492
Nereden: Mersin
Beğenileri: 662
Karizma Puanı: 59
Online / Ofline
anderson isimli Üye şimdilik offline konumundadır
icon_turkiye Anadolu Halk Kültürü

 
1. TÜRK HALK BİLİMİ
1.1. Halk Bilimi
1.1.1. Tanımı
1.1.2. Tarihçesi
1.1.3. Dernekler ve Kurumlar
1.2. Kültür
1.2.1. Tanımı
1.2.2. Yapısı
1.2.3. Kültürün Özellikleri
1.2.4. Kültürün Değişimi
2. ANADOLU KÜLTÜRÜ VE GELENEKSEL ADETLER
2.1. Sosyal Normlar
2.1.1. Tanımı
2.1.2. Çeşitleri
2.1.3. Sosyal Davranış, Vaziyet Alış,
2.1.4. Akrabalık ve Komşuluk ilişkileri, İmece, Kutlama, Törenler
2.2. Anadolu’da Geleneksel Adetler
2.2.1. Doğum Adetleri
2.2.2. Evlenme Gelenek ve Görenekleri
2.2.3. Ölüm Adetleri
2.2.4. Geleneksel Beslenme Biçimleri
2.2.5. Sofra Adetleri
2.2.6. Anadolu’ da Giysi

  Alıntı ile Cevapla
Alt 08.03.2013   #2
Profesyonel Üye
 
anderson - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Profil Bilgileri
Kayıt Tarihi: 29.10.2012
Üye No: 31
Mesajlar: 1.023
Konular: 492
Nereden: Mersin
Beğenileri: 662
Karizma Puanı: 59
Online / Ofline
anderson isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart

 
1.1. Halk Bilimi
1.1.1. Tanımı
Halk Bilimi diğer bir isimle folklor sözü İngilizce “folk” ve “lore” sözcüklerinden
oluşmuştur. Folk “halk”,lore ise “bilim” anlamına gelir.Halk Bilimi kavramını ilk olarak
1846 yılında kullanan İngiliz William J.Thoms’tur .
Her ulusun kendine özgü bir toplum yapısı bulunması nedeniyle Halk Biliminin
tanımlaması, kapsamının belirlemesinde her ülkenin bilginleri ,kendi toplumlarının
yaşayışlarına göre değerlendirmeler yapmışlardır.Örneğin ,
Almanya’da Halk Bilimi, siyasal bilimlerin giriş yeri, giriş odası ve sosyal politikanın
köken ve kaynak kitabıdır.
Amerika’da Halk Bilimi, uygarlık tarihini inceleyen sosyal bilimlerden biri olarak
kabul edilmektedir.
Belçika’da Halk Bilimin amacı, halk sınıflarının yaşayışlarına, uygarlıklarına ait olan her şeyi toplamak ve inceleyerek yaşamaktır.
Fransa’da Halk Bilimi , halk yaşayışını inceler.Halk Bilimi, uygar uluslardaki halk
düşüncesinin incelenmesidir.Halk Bilimi, hiçbir aydının öğretemediği, halkın kendi kendine
öğrendiği efsane, gelenek, hikaye, şarkı, bilmece, söz düzeni, yıldızlara ait inanma ve
büyüler gibi bilgilerdir.
İngiltere’de Halk Bilimi, gelenekler bilimidir.Halk Bilimi, yazılı belgeleri değil;
atalardan gelen geleneklerin etkisi altında inanılan ve yapılan şeyleri inceler.
Halk Biliminin anlamı, tanımı ve konuları Türk halk bilim uzmanları tarafından
işlenmiştir.M.Şakir Ülkütaşır, Sedat Veyis Örnek gibi bilim adamlarını örnek verebiliriz.
Sedat Veyis Örnek’e göre Folklor, bir ülke yada belirli bir bölge halkına ilişkin maddi
ve manevi alanlardaki kültürel ürünlerini konu edinen, bunları kendine özgü yöntemlerle
derleyen, sınıflandıran, çözümleten, yorumlayan ve son aşamada bir bütünlüğe vardırmayı
amaçlayan bir bilim dalıdır.
Doğumdan ölüme kadar insanların yaşantısında yer alan maddi ve manevi bütün
kültür öğelerini, bilimsel olarak derleyen,araştıran, değerlendiren ve bunların sistematik bir
açıklamasını yaparak insanlığın kültür tarihini ve özelikle halk kültürünün genel gelişme
kurallarını inceler.Bununla birlikte kültürler arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri belirleyip
ortaya koyarak gerektiğinde bilimsel sonuçları halk yararına olacak biçimde düzenleyip
halka aktaran ve hatta bir takım uygulamalarda bulunan bir bilim dalıdır.
Tokat Değnek Oyunu
Halk Bilimi, bir ülkede yaşayan halkın olduğu kadar çeşitli sosyal grupların ortaya
koyduğu gelenekleri, inançları, töreleri, müziği, oyunları anonim veya bireysel sözlü
geleneklerden kaynaklanan edebi ürünleri, el sanatlarını, halk hekimliğini, mimariyi ve
müzeciliği inceler.Bunlarla bağlantılı olarak o topluluğun dinsel, siyasal, sosyolojik ve
psikolojik tutum ve davranış biçimlerini araştırarak yazılı ve sözlü kaynaklardan derlenip
toplanan her şeyi kütüphanelerde, arşivlerde ve müzelerde düzenli bir şekilde kamuoyun
Kütahya Kaşıklı Oyunu
Halk biliminin bir diğer tanımı, bir ülkede yaşayan halkın kültür ürünlerini, sözlü
edebiyatını, geleneklerini ,törelerini, inançlarını, mutfağını, müziğini, oyunlarını, halk
hekimliğini vb. gibi konularını inceleyerek bunların birbirleriyle ilişkilerini belirten bir
bilim dalıdır.
Isparta Seyirlik Oyunu
Halk Bilimin içerisine giren konuların, yeterli ve herkesin üzerinde anlaşılabileceği bir
şemasını düzenlemek zordur. Çünkü sosyal bilimleri çoğunda olduğu gibi Halk biliminde de
bir takım konuların sınırlarını kesin olarak çizmek, bunların bilimlerle olan sınır
anlaşmazlıklarını önlemek güçtür.
Halk Bilimin çalışma konularıyla ilgili olarak yapılan tasnif çalışmaları hakkında
yabancı ülkeler ve Türkiye’den bazı örnekler :
Halk Edebiyatı
  • Destanlar
  • Efsaneler
  • Masallar
  • Halk Hikayeleri
  • Fıkralar
  • Atasözleri-Deyimler
  • Tekerlemeler
  • Bilmeceler
  • Ağıtlar
  • İlahiler
  • Maniler
Halk Tiyatrosu
  • Ortaoyunu
  • Karagöz
  • Kukla
Seyirlik Köylü Oyunları
Halk Oyunları
  • Horon
  • Zeybek
  • Misket
  • Halay vb.
Halk Bilgisi
  • Halk Hukuku
  • Halk Hekimliği
  • Halk Takvimi
Giyim-Kuşam-Süs
  • Erkek Giyimi
  • Kadın Giyimi
  • Çocuk Giyimi
  • Günlük Giyim
  • Törensel Giyim
Bayramlar-Karşılamalar-Uğurlamalar
  • Dinsel Nitelikli Bayramlar
  • Yerel Nitelikli Bayramlar
  • Karşılama ve Uğurlama
Adlar
  • İnsan Adları
  • Asıl Adlar
  • Soyadları
  • Lakaplar-Takma Adlar
Halk Müziği
  • Uzun hava
  • Bozlak
  • Deyiş vb.
Halk sanatları ve Zanaatları
  • İşletme ,Örme,Dokuma,Basma İşleri
  • Ağaç, Taş, Maden ,Toprak, Cam, Deri İşleri
Beslenme-Mutfak
  • Sofra Düzeni
  • Yemek Çeşitleri
  • Mutfak Düzeni
  • Besin Elde Etme
  • Besin Türleri
Dernekler, Kuruluşlar, Dayanışma ve Yardımlaşma
  • Esnaf Dernekleri
  • Dinsel Kuruluşlar
  • Cinse ve Yaşa Dayalı Örgütler
  • Komşuluk
Dinsel-Büyüsel İçerikli İnançlar
  • Ziyaretler ,Türbeler,Mezarlar
  • Fal, Rüya Yorumu
  • Büyücülük
Kalıp Hareketler-Kalıp Sözler
  • Günlük Yaşama İlgili Olanlar
  • Törensel Yaşamla ilgili Olanlar
  • Islık Çalma
  • Çağırma
Çocuk Oyunları
  • Çelik çomak
  • Topaç
  • Çember çevirme
  • Dokuz kiremit
  • İple oynanan oyunlar
  • Topla oynanan oyunlar
  • Saklambaç
Geçiş Dönemleri
  • Doğum
  • Sünnet
  • Evlenme
  • Ölüm
Ölçme-Tartma-Hesaplama Birimleri
Taşıtlar Taşıma Teknikleri
Ekonomi Türleri
Barınak Konut
Halk bilimi alanına giren birkaç halk edebiyatı örneği;
  • Fıkra
Çevreden bir grup insan, Hoca’yı çevirmişler.
Hocam size bir sorumuz var demişler ve sormuşlar. Hocam dünyanın ortası
neresi? Hoca, beş on adım ilerlemiş, bastonunu yere saplamış. Dünyanın ortası
burasıdır demiş.
Şaşkın şaşkın bakan grup, nasıl olur Hocam? Derler.
Hoca’da ;
İnanmazsanız ölçün……de.
  • Mani
Çayda çanak kırılmış,
Kız oğlana vurulmuş,
Oğlan almam dedikçe,
Kız boynuna sarılmış.
  • Tekerleme
Hakkı Hakkı’nın hakkını yemiş,
Hakkı Hakkı’dan hakkını istemiş,
Hakkı Hakkı’ya hakkını vermemiş,
Hakkı’da Hakkı’nın hakkından gelmiş.

  Alıntı ile Cevapla
Alt 08.03.2013   #3
Profesyonel Üye
 
anderson - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Profil Bilgileri
Kayıt Tarihi: 29.10.2012
Üye No: 31
Mesajlar: 1.023
Konular: 492
Nereden: Mersin
Beğenileri: 662
Karizma Puanı: 59
Online / Ofline
anderson isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart TÜRK HALK BİLİMİ /1.1. Halk Bilimi (DEVAMI)

 
1.1.2. Tarihçesi
Halk bilimi(folklor) terimini, 1846 yılında ilk kullanan İngiliz William J.
Thoms’tur.İngiltere’de 1878 yılında “Folklore Society” adıyla bir dernek kurulmuş.
İskandinav, Rus, Portekiz, İspanyol bilginleri de aynı kelimeyi kullanmışlardır.
Türkiye’de halk bilimi çalışmaları Batı ülkelerine nazaran geç başlamıştır. Cumhuriyet
dönemine kadar halk bilimi konusundaki çalışmalar, daha çok kişisel ve dağınık
görünümdedir. Bu alanda araştırma yapan bazı araştırmacılar şunlar: Ziya Gökalp, Mehmet
Fuat Köprülü, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Selim Sırrı Tarcan ve Rauf Yekta Bey
.
Cumhuriyet dönemiyle birlikte bu alanda bazı çalışmalar başlamıştır.1927 yılında
Ankara’da “Anadolu Halk Bilgisi Derneği” daha sonra “Türk Halk Bilgisi Derneği” adını
alarak, Türk halk bilimine dönük çalışmaları başlatan ilk kuruluş olmuştur. Bu dernek,
çıkardığı “Halk Bilgisi Haberleri” adlı süreli yayınıyla ülkemizin çeşitli yörelerinden
derlenen Halk Bilimi verilerini toplu olarak sunmuştur. “Halk Bilgisi Toplayıcılarına
Rehber” adlı kılavuzda yayınlamıştır.
1932 yılında kurulan Halkevleri kültürün araştırılması, incelenmesi, yaygınlaştırılması,
ve halkla kaynaştırılmasında önemli rol oynamıştır.Halkevlerinin Köycülük
Kolları, köy ve kasabalara geziler düzenlemiş; bu gezilerde elde edilen folklor verileri yerel
dergilerde yayımlanmıştır.
Halka dönük etkinlikleriyle bu kuruluşlar çeşitli illerde çıkardıkları yerel dergiler,
yayınladıkları kitaplar vasıtasıyla halk bilimi alanındaki gerecimizin büyük bir bölümünü
yok olmaktan kurtarmıştır.Halk Bilimini ilgilendiren kılavuz ve el kitaplarının büyük bir
bölümü halkevlerinin aracılığı ile okuyucuya kazandırılmıştır.
1955 yılında “Türk Halk Sanatlarını ve Ananelerini Tetkik Cemiyeti “ kurulmuştur.
Bu cemiyet, iki kez ad değiştirerek günümüzdeki “Folklor Araştırmalar Kurumu” adını
almıştır.
Hacettepe Üniversitesi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi öğrencilerinin öncülüğüyle
kurulan iki dernek de( Türk Halk Bilimi Kulübü ve Halk Bilimi Topluluğu ) süreli yayınları,
sergileri, açık oturumlarıyla halk bilimi alanına katkı sağlamışlardır.
Türk Dil Kurumu da “Halk Ağzından Derleme Dergileri”, “Derleme ve Tarama ”
sözcükleriyle dil konusunda Halk Bilimine katkıda bulunan kurumlardandır.
Üniversitelerde uzun yıllar bağımsız bir Halk Bilimi Kürsüsü kurulamamıştır. Ancak
2000 yılında Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi ’ nde kurulmuştur.
Hacettepe Üniversitesi ’nde “Sosyal Antropoloji ve Genel Türk Edebiyatı ” bazı
araştırmalar ve incelemeler de Halk Bilimi kapsamına girmektedir.Sosyal Antropoloji Bölüm Başkanlığı yapmış olan Prof. Dr. Bozkurt Güvenç’in ,Halk Bilimi alanında önemli katkıları
olmuştur.
İş Bankası, Yapı Kredi Bankası, Akbank gibi bankalar özelikle yayın alanındaki
etkinlikleriyle Halk Bilimi alanına katkıları oluyor.
Halk Bilimi alanında hizmet veren resmi bir kuruluş olarak Kültür Bakanlığı ,Halk
Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü geçmişten bugüne birtakım değişikler
geçirerek kurulmuştur.Genel Müdürlükçe ,Halk Kültürünün bütün konularında yapılan
araştırmalar, yurt içi ve yurt dışı olmak üzere Folklor Araştırmacıları tarafından görüşme
tekniği, ses kayıt cihazları, fotoğraf makineleri ve kamera kullanarak yapılmaktadır.
Bunun dışında Halk Bilimi alanında faaliyet gösteren diğer bazı kurum ve kuruluşlar
şunlardır: Folklor Araştırmaları Vakfı, Folklor Araştırmaları Kurumu vb gibi kurumlar
mevcuttur.
1.1.3. Dernekler ve Kurumlar
  • Folklor Araştırmaları Vakfı
  • Halkevleri
  • Halk Oyunları Yayma ve Araştırma Derneği- Ankara
  • Halkbilimi Araştırma ve Yayma Kurumu –Ankara
  • Halk Ozanları ve Aşıklar
  • Ege Üniversitesi Türk Dünyası Araştırma Enstitüsü
  • Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi
  • Halk Bilgisi Derneği
  • Hacettepe Üniversitesi Sosyal Antropoloji ve Genel Türk Edebiyatı
  • Hacettepe Üniversitesi Türk Halk Bilimi Kulübü
  • Gazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Gazi Türk Halk Bilimi Topluluğu
  • Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Türk Dil Kurumu Turizm ve Kültür Bakanlığı Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü(HAGEM)
  • TRT Genel Müdürlüğü
  • Atatürk Kültür Merkezi
  • Yapı ve Kredi Bankası
  • Türkiye İş Bankası
  • HOY-TUR Turizm Folklor Derneği
  • Ankara Folklor Eğitim Merkezi
  • Anadolu Folklorunu Tanıtma ve Eğitim Derneği

  Alıntı ile Cevapla
Alt 08.03.2013   #4
Profesyonel Üye
 
anderson - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Profil Bilgileri
Kayıt Tarihi: 29.10.2012
Üye No: 31
Mesajlar: 1.023
Konular: 492
Nereden: Mersin
Beğenileri: 662
Karizma Puanı: 59
Online / Ofline
anderson isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart TÜRK HALK BİLİMİ /1.2. Kültür

 
1.2. Kültür
1.2.1. Tanımı
Sözcük olarak kültür, bir toplumda geçerli olan ve gelenek halinde devam eden, her
türlü duygu, düşünce, dil, sanat yaşayışlarının tümü, belli bir konuda edinilmiş, geniş ve
sistemli bilgi şeklinde tarif edilmektedir (Meydan Larausse).
Günlük konuşmalarımızda ya da sanat ve bilim çalışmalarında kullandığımız kültür
sözcüğü, Latince kökenli olup Türkçe’ye Fransızca’dan geçmiştir. Latince culture, toprağa
bir şeyler ekip ürün almak, üretmek anlamlarında kullanılıyordu.
Kültür sorunlarıyla uğraşan dala, “etnoloji” veya “sosyal kültürel antropoloji” adı
verilmekte olup bu alandaki kültür sözcüğü günlük dilimizdeki kültür sözcüğünden çok daha
geniş kapsamlı bir kavram olarak uygarlık anlamında kullanılmaktadır.
Kültür, en geniş sınırlarına sosyolojik çerçevede ulaşmakta olup sosyolojik olarak bir
“bir yaşama biçimi”dir. Bu anlamda kültür insan olarak belli bir topluma öğrendiklerimizle,
yaptıklarımızın bir toplamı sayılabilir.
İnsanbilimciler, kültürü dört temel kavram üzerinde yoğunlaştırarak açıklamaktadırlar.
Bunlar sırasıyla şunlardır.
Kültür, bir toplumun ya da bütün uygarlıkların birikimidir.
Kültür, belli bir toplumun kendisidir.
Kültür, bir dizi sosyal süreçlerin bileşkesidir.
Kültür, bir insan ve toplum kuramıdır.
Bir toplumun maddi ve manevi alanlarda oluşturduğu ürünlerin tümüdür.
Yukarıdaki tanımda maddi ve manevi kültür kavramı geçmektedir toplumların maddi
ve manevi kültür öğelerine birkaç örnek vermek gerekirse,
Manevi Kültür Öğeleri
  • Hukuk
  • Din
  • Ahlak
  • Gelenek ve Görenek
  • Örf ve adetler
NOT:Manevi kültür öğeleri soyuttur yani varlığı fiziki olarak algılanamayan öğelerdir.
İnsanlar çeşitli gereksinimlerini karşılamak için kültürü yaratmışlardır. Örneğin,
giysiler üşümeyi önlemek, sıcaktan korunmak için,sandalye oturmak için,kilimler yaşadığı
ortamı uygun hale getirmek için,hukuk toplumsal düzeni sağlamak için kullanılmıştır.
Kısaca, kültür, toplumun yüzlerce, binlerce yıldan beri oluşturduğu ortak amaçların,
beklentilerin, değerlerin, inançların, duygu ve düşüncelerin, özetle ortak davranış kalıplarının
depolandığı, saklandığı toplumsal bir bellek diyebiliriz.
Diğer bir ifade ile kültür, bir toplumun gelenek, görenek, sanat, düşünce yapısı,
tarihsel birikim ve sosyal kurumlar gibi varlıkların tümünü kapsayan ve bireyler arasında
duyuş ve düşünüş birliğini sağlayan, şekillenmiş, ortak maddi ve manevi değerlerdir.
Kültür tarihinde, tarihsel devinimin (hareketlilik) en iyi yansıttığı kabul edilen şu
tanım da yaygındır: “Kültür, bir toplumda geçerli olan ve gelenek halinde devam eden her
türlü dil, duygu, inanç, sanat ve yaşayış öğelerinin tümüdür.”
1.2.2. Yapısı
Kültür, belli bir kökten gelmiş bir toplumun “ana mayası” anlamındadır. Bir toplumun
ana mayasını yani kültürünü, o toplumun dil, yazı ,tarih, din, töre, gelenek, görenek,
edebiyat ve sanat birliğinin toplamı belirler, bir toplumun benliğini oluşturan bu ortak
değerler, o toplumun diğer toplumların kimliklerinden nasıl ve nerede ayrıldığını belgeler.
Bir toplumun üyesi olan her kişinin yapısında ve benliğinde, o toplumun mayasında bir parça
bulunur.
Kültür kavramının varlığı için temel etmen, bir insan topluluğu ve onu oluşturan aile
ve bireylerin varlığıdır. Bütün kültür öğeleri, kültürel unsurlar insan tarafından var edilmiştir.
Yani kültürün temel kaynağı insandır.
Kültür, tarihi süreç içersinde oluşur; milletler yaşadıkça oda yaşar. Dededen, atadan
gelen kültürel değerler, yaşayan insanların duygu, düşünce ve yaşantılarıyla şekillenir zaman
içerisinde gelişerek bazen de değişerek devem eder. Kültür değerleri hiçbir zaman statik
kalmazlar devamlı değişim halindedirler. Bu değişim çok hızlı olmaz, yıllar bazen de
yüzyıllar süreci içinde olur.
1.2.3. Kültürün Özellikleri
Kültür her toplumda şu ortak özelikleri gösterir.
Toplumsaldır: Kültürün, toplumları bulunduğu yer yada dönemlerde
oluşması, yaşamasıdır. Toplumun dışında ondan bağımsız bir kültürden söz edilemez.
Kültürün varolabilmesi için toplumun varlığı şarttır. Toplumların kendilerine ait kültürel
farklılıkları o toplumların özelliğini oluşturur. Her toplumun kendisine ait değerleri,
gelenekleri, görenekleri, sanatı, edebiyatı vb. gibi değer yargıları vardır. Kültür bütün bu
özelikleri kapsar.
Tarihseldir: Kültür denen karmaşık bütün ve onu oluşturan öğeler(dil, din,
yazı, giyim-kuşam, sanat, yerleşme vb.) hangi toplum olursa olsun bir anda, kısa bir
zaman dilimi içinde meydana çıkmış değildir.Kültür, yüzyılların deneyimlerinden
süzülerek biçimlenmiş, geçmiş kuşakların yaşamları, deneyimleri, alışkanlıkları vb.
gibi özelikler günümüz kültürünün içinde yeri vardır.
Kalıtsaldır: Kültürün ya da onun kapsamına giren öğelerin, etkinliklerin
doğum yoluyla değil kültürleşme yoluyla aktarılır. Bireyler ya da topluluklar, öğrenme
yoluyla kazandıkları davranışları veya kültürü sonraki kuşaklara genetik yoldan değil,
öğrenme yoluyla aktarırlar. Örneğin, kaza sonucu sakat kalan kişi bu özeliğini genetik
yoldan çocuklarına aktaramaz; ama bir kimsenin yaşamı boyunca edindiği her türlü
düşünsel yada duygusal özelliği ile çocuklarını da etkileyebilir.
İşlevseldir: Kültürün bir başka özeliği de toplum yaşamında bir yerinin,
görevinin bulunmasıdır. Toplumun kültürel özelikleri birer işleve sahiptirler, mantıksal
olarak toplumla bütünleşmişlerdir. Kültür toplumsal yapının oluşmasında ve toplum
özelliklerinin yaratılmasında önemli bir faktördür.
Dinamiktir: Bütün sosyo-kültürel sistemler, sürekli olarak değişirler.
Yaşadığımız çağın özelliklerinden dolayı değişim daha hızlı bir şekilde yaşanmaktadır.
Toplumlararası iletişimin gelişmesiyle kültürel değişim hız kazanmıştır.
Kapsayıcıdır: Her kültür kendi içinde barındırdığı yaşam biçimleri, sanat,
dil, din vb. gibi toplumsal değerleri içerir.
1.2.4. Kültürün Değişimi
Bütün kültürler, hızlı ya da yavaş, daha doğrusu kimi dönemlerde hızlanmış kimi
dönemlerde ise yavaşlamış ama kesintisiz bir değişme içindedir.
Kültürün yapısı, nereden bakılırsa bakılsın kültür kavramının tümü için ortak olan
kimi tanımlamalar vardır ki bunların ilki kültürün organik olduğudur, bir başka deyişle
değişimin ve buna bağlı olarak etkileşim içende olduğudur.Her canlı varlık gibi yaşlanır,
etkinliğini ve hareket becerisini kaybeder ve sonuçta işlevini tamamlayarak yok olur.
Buradan hareketle, hiçbir kültür öğesinin hareketsiz ve durağan olduğunu söyleyemeyiz.
Kültürel değişme, kültürler arası etkileşme veya yaşadığı çağa uyarlama gibi dışardan
gelen etkenlerden olduğu kadar, kültürün kendi iç deviniminden de kaynaklanır. Kültürün özelliklerini açıklarken kültürün dinamik bir yapıya sahip olduğunu belirtmiştik.Günümüz
toplumlarında, kültürel değişimin daha hızlı değişime uğradığını söyleyebiliriz.
Günümüzde kültürel değişimin daha hızlı yaşanmasının nedenleri,
  • Toplumlararası iletişimin gelişmesi. Örnek; Televizyon,telefon, Internet,
  • Toplumlarda başka kültürleri öğrenme, tanıma merakı.
  • Üst kültürlerin alt kültürlere karşı siyasal ve ekonomik baskıları.
  • Küreselleşmeye doğru giden bir dünya.
  • Kullanılan üretim araçlarının değişimi.
  • Günlük yaşamda kullanılan birçok araç-gerecin değişmesi.
  • Tüketim alışkanlıklarının değişmesi.
  • Toplumlar arası göç hareketlerinin fazla olması vb. değişimlerden dolaylı kültürel değişim yoğun bir şekilde yaşanmaktadır.

  Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
anadolu, halk, kültürü


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Açık



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1
Sevgiforum.net, All Rights Reserved